Tegenwoordig is de drempel om een bedrijf te beginnen een stuk lager, wat betekent dat de concurrentie als maar toeneemt. In een branche zijn er vervolgens meerdere bedrijven die concurreren om dezelfde groep klanten. Vandaar dat het belangrijk is om niet alleen nieuwe klanten te werven, maar ook deze en huidige klanten te behouden, zodat ze terugkomen voor zaken.
Hoewel je product of dienst wellicht veel waardevoller zijn dan die van de concurrenten, heeft dat alsnog geen zin wanneer er niet daadwerkelijk klanten langskomen. Vandaar dat er bepaalde maatregelen getroffen moeten worden. In dit artikel lees je hoe ook jij klanten kunt behouden in 2025 met 3 eenvoudige tips.
Relatiegeschenken
Relatiegeschenken, zoals de naam het eigenlijk al verklapt, zijn het geschenken waarmee je zakelijke relaties kunt onderhouden. Het geven van deze met logo bedrukte artikelen is een vorm van waarderingsuiting. Zo kun je katoenen tasjes bedrukken en deze meegeven aan de klant wanneer hij of zij vertrekt. Hierdoor zullen klanten zich meer verbonden voelen met je bedrijf, waardoor je ze eenvoudiger kunt behouden.
Niet alleen het versterken van relaties is een voordeel, maar ook de toenemende naamsbekendheid als gevolg van deze relatiegeschenken is een zeer positief gevolg. Wanneer bedrijven bijvoorbeeld toilettassen bedrukken, deze meegeven aan een klant en de ontvanger gebruikt het artikel vervolgens, zullen omstanders blootgesteld worden aan jouw bedrijfsnaam. Hierdoor zorg je voor meer bekendheid voor je bedrijf.
Professioneel online visitekaartje
Het is altijd vervelend wanneer je op zoek bent naar informatie over bepaalde producten of diensten en de website gebrekkig en onvolledig is. Klanten kunnen precies hetzelfde ervaren tijdens een bezoek op je website. Vandaar dat het belangrijk is dat je de toegankelijkheid, door middel van je website, vergroot, zodat klanten precies weten wat je doet en waar je voor staat.
Dit principe beperkt zich niet alleen tot websites, want er zijn tegenwoordig zo veel verschillende online middelen waarmee je klanten kunt bereiken en waarmee klanten jou kunnen bereiken. Denk hierbij aan sociale media pagina’s of een YouTube pagina. Beide zijn middelen waarmee je een klant vertrouwd kunt laten voelen met je bedrijf, wat op den duur leidt tot een betere band en klantbehoud.
Feedback, feedback, feedback
De hierboven genoemde strategieën zijn simpele tips hoe je klanten kunt behouden voor je bedrijf, maar de beste strategie voor een bedrijf verschilt per branche en per onderneming zelfs. Dit betekent dat je als ondernemer op zoek moet gaan naar verbeterpunten binnen je bedrijf en wat is er, wanneer we het hebben over klantbehoud, nu beter dan daadwerkelijke klantfeedback.
De ervaringen van klanten geven een realistisch beeld over jouw bedrijf. Door hen om feedback te vragen, kun je erachter komen wat sommige klanten doet terugkomen en wat anderen doet vertrekken bij je bedrijf. Wanneer je de feedbackpunten vervolgens toepast, zullen klanten een betere ervaring hebben en dus bij jouw bedrijf blijven.