In menig baan is het tegenwoordig de norm geworden; veel thuiswerken. Zeker de nieuwe generatie gaat er toch wel vanuit dat dit mogelijk is binnen een functie. Maar wat als je als werkgever wél nieuwe medewerkers wilt aantrekken, maar nog niet over bent gegaan op thuiswerken? Dit kan een behoorlijk dilemma worden, zeker gezien de arbeidsmarkt waar we ons momenteel in begeven. Hierbij hebben namelijk vooral werknemers het voor het kiezen en kan het voor werkgevers een behoorlijk uitdaging zijn om hun personeelsbestand goed te vullen. Daarom hier op een rij een aantal overwegingen om te besluiten of jij wel of niet over wilt gaan naar thuiswerken.
Regel een aantal zaken
Een grote drempel voor werkgevers bij het toestaan van thuiswerken, kan zijn dat zij bang zijn dat werknemers verzaken. Zij houden liever de controle en menen dat beter te kunnen doen wanneer iedereen op kantoor is. Dat laatste is niet altijd het geval. Vertrouwen uitstralen is vaak ook weer vertrouwen ontvangen. Laat dit dan ook geen reden zijn om het níet te doen. Want als dat het wel is heb je als bedrijf een fundamenteler probleem, en dat is er één van wantrouwen. Om vertrouwen te creëren is het wel belangrijk dat je ook een aantal zaken goed regelt als werkgever. Zo is het aan te raden om een goede online omgeving te gebruiken waarin alles samenkomt. Een voorbeeld hiervan is Microsoft operator connect. Hiermee kun je alle telefoongesprekken registreren en alle nummers doorschakelen. Dit systeem is niet bedoeld om controle te houden, maar vooral om online werken goed te organiseren dat er ook geen ruimte is voor het ontstaan van fouten. Dus zet als werkgever als eerste de stap en zorg ervoor dat dit alles goed geregeld is, dan zul je merken dat dit vertrouwen wekt aan beide kanten.
Stel grenzen
Als werkgever mag je daarentegen wel regels opstellen, en ook je grenzen aangeven. Bereikbaarheid binnen de werkuren, een paar dagen per week op kantoor en resultaatverplichtingen zijn heel normaal. Wanneer je dat niet doet, zul je merken dat grenzen vervagen en de lat steeds lager komt te liggen. Maar houd dit soort grenzen wel altijd menselijk en transparant. Uiteraard zijn er ook beroepen waarbij thuiswerken niet logisch is. Denk aan uitvoerende en praktische banen zoals kassamedewerker en interieur verzorgster. Maar voor een telefonische klantenservicemedewerker kan het weer wel. Dus het hangt ook nog altijd van de context en de baan af wat uiteindelijk logisch is en hoe de verdeling van de week eruit ziet.
Kortom, in het huidige tijdsgewricht kun je er bij veel banen als werkgever niet meer omheen dat thuiswerken logisch is. Het hoeft echter niet te betekenen dat er hele weken thuis doorgebracht worden. In goed overleg is het aan te raden om tot een logische verdeling te komen. Hiermee kun je voor iedereen een wenselijke situatie bereiken. De werknemer af en toe lekker in de eigen omgeving, en af en toe ook de gezelligheid en reuring van kantoor. Een win-win situatie voor iedereen bereiken, is dan het uiteindelijke doel.