Digitale tevredenheid in 2025: wat mogen we inmiddels verwachten van een platform?

Digitale tevredenheid in 2025: wat mogen we inmiddels verwachten van een platform?

Platformen blijven zich ontwikkelen en daarmee zijn de meeste aanbieders op zoek naar hoe ze een meerwaarde kunnen bieden voor hun bezoekers. Door deze continue verbetering wordt de verwachting van consumenten ook steeds hoger. Gebruikers verwachten eenmaal meer van platformen dan een aantal jaar terug. Onze specialisten hebben uitgezocht welke factoren hierbij van belang zijn en waar gebruikers prioriteit aan geven.

Hoe beoordelen gebruikers tevredenheid? 

Inmiddels leven we in 2025 in een wereld waar digitale ervaringen centraal staan in veel aspecten van ons dagelijks leven. Toch voldoet niet elk platform aan de verwachtingen van hun gebruikers. Dit kan aan verschillende factoren liggen, afhankelijk van de branche, aanbieder en gebruiker. Onze specialisten hebben gekeken naar hoe Nederlandse gebruikers in 2025 onbewust digitale tools en websites beoordelen. Hieruit blijkt dat een paar factoren een grote rol spelen, waaronder:

  • Snelheid
  • Betrouwbaarheid
  • Duidelijke navigatie (ui/ux)
  • Gevoel van controle

Afhankelijk van de branche waarin het platform actief is spelen factoren een grote of minder grote rol. Zo zijn nieuw- en media platformen altijd op zoek naar manieren om hun betrouwbaarheid te waarborgen, maar kunnen iGaming platformen zich willen positioneren in het rijtje van best uitbetalende casino’s van 2025. De sector is dus bepalend en dat is ook niet zo gek, aangezien de gebruikers binnen sectoren veel van elkaar verschillen.

Gebruikservaring boven design

Strakke visuals en goede graphics worden nog steeds gewaardeerd door Nederlandse consument, maar de echte waarde schuift meer op naar de gebruikerservaring (UX). Vragen die hierbij naar boven komen zijn:

  •  Is de website logisch opgebouwd? 
  • Zijn knoppen waar je ze verwacht? 
  • Kun je binnen twee klikken vinden wat je zoekt?

Volgens een onderzoek van de Nielsen Norman Group rankt een platform het hoogst op gebruikerservaring wanneer er navigeren op de website geen moeite kost. Vooral bij platforms waar geld of privacy belangrijk zijn, willen gebruikers een intuïtieve website zonder verrassingen.

Snelheid is cruciaal

In 2025 is snelheid geen luxe, maar een standaardvereisten. Ongeacht of het nu gaat om het:

  • Openen van een app
  • Het laden van een pagina
  • Het verwerken van een betaling 

Alles moet binnen enkele seconden geregeld kunnen worden en lang wachten roept daarmee direct frustratie op. Dit heeft vervolgens weer invloed op het vertrouwen van de gebruiker, onderzoek toont namelijk aan dat bijna 53% van websitebezoekers eerder geneigd is een website te verlaten als de laadtijd langer dan drie seconden is.

Vertrouwen bepaalt de beleving

Door de constante toename van cybercriminaliteit willen gebruikers weten dat ze een veilig platform gebruiken. In 2025 verwachten we standaardbeveiliging zoals:

  • Tweefactorauthenticatie
  • Transparante privacyinstellingen 
  • Open communicatie

In sectoren zoals online finance en entertainment is dit nog duidelijker zichtbaar. Gebruikers kiezen tegenwoordig een stuk vaker voor platformen waar ze niet alleen snel kunnen spelen, maar waar ook uitbetalingen eerlijk en snel worden geregeld

Vergelijkbare berichten