De premies van autoverzekeringen variëren sterk tussen verschillende personen. Vraag aan vijf buurmannen of -vrouwen wat zij betalen en je zult vijf keer een ander antwoord krijgen. Hierdoor is het vooraf moeilijk te voorspellen wat je precies zult betalen. Het bedrag dat je maandelijks of jaarlijks aan je autoverzekering kwijt bent, wordt nu eenmaal beïnvloed door een aantal factoren die verzekeraars meenemen in hun risicobeoordeling. Voor een nauwkeurige inschatting is het dan ook noodzakelijk om een autoverzekering simulatie te laten uitvoeren die specifiek gebaseerd is op jouw persoonlijke gegevens.
Leeftijd en rijervaring
Een belangrijke factor bij het berekenen van de verzekeringspremie is de leeftijd van de bestuurder en zijn of haar rijervaring. Statistisch gezien lopen jonge bestuurders en beginnende automobilisten een hoger risico op ongevallen. Verzekeraars houden hier rekening mee door hogere premies te vragen voor deze groep. Bestuurders met meer rijervaring, doorgaans in de leeftijdscategorie van 30 tot 60 jaar, krijgen vaak een lagere premie. Zij zijn meer ervaren en maken volgens de statistieken minder vaak brokken. Naarmate de leeftijd toeneemt en er meer rijervaring is opgebouwd, kan de premie dus lager uitvallen. Voor senioren geldt dan weer dat ze opnieuw meer zullen betalen voor hun autoverzekering.
Type auto
De auto zelf speelt een centrale rol in het bepalen van de premie. Verzekeraars kijken onder meer naar het type en merk van het voertuig, het bouwjaar, het gewicht en het vermogen. Ook veiligheidssystemen, zoals een achteruitrijcamera of andere rijhulpsystemen, spelen een rol. Dure of luxueuze voertuigen, evenals sportwagens, vallen doorgaans in hogere verzekeringsklassen. Dit komt onder meer door de duurdere vervangingsonderdelen. Ook auto’s met een groot motorvermogen krijgen meestal te maken met een hogere premie. Hetzelfde geldt voor elektrische voertuigen, omdat zij over het algemeen zwaarder en duurder zijn. De kostbare batterij speelt daarbij een rol.
Woonplaats
Waar je woont en werkt, zijn eveneens bepalende factoren. Mensen die in stedelijke gebieden wonen en werken, betalen vaak meer voor hun autoverzekering dan mensen die in landelijke gebieden wonen. Dit komt doordat het risico op ongevallen en diefstal in drukke stedelijke gebieden hoger is. Soms houdt de verzekeraar rekening met de parkeergelegenheid: een auto die op straat geparkeerd staat, loopt bijvoorbeeld meer risico op schade door vandalisme of diefstal dan een auto die in een afgesloten garage staat.
Schadeverleden
Een van de grootste invloeden op de premie komt voort uit het schadeverleden van de bestuurder. Verzekeraars hanteren een rekensysteem waarbij bestuurders die schadevrij rijden beloond worden met een korting. Hoe meer jaren je zonder schade rijdt, hoe hoger de korting kan oplopen. Bestuurders die in het verleden meerdere schades hebben gemeld, kunnen echter te maken krijgen met een forse verhoging van hun premie of een lagere no-claimkorting. Dit systeem moedigt veilig rijgedrag aan en geeft verzekeraars inzicht in het rijgedrag van hun klanten. Sommige verzekeraars bieden een no-claimbeschermer aan waarbij de no-claimkorting wordt beschermd.
Andere factoren die een rol spelen
Het type dekking dat je kiest, heeft eveneens een directe invloed op de premie. Een WA-verzekering (wettelijke aansprakelijkheid) is de goedkoopste optie, terwijl de allriskverzekering (die ook schade aan de eigen auto dekt) de duurste is. Daarnaast zijn er aanvullende dekkingen die de premie verder kunnen verhogen, zoals een inzittendenverzekering, pechhulp of rechtsbijstand. Soms beïnvloedt ook het aantal kilometers dat je per jaar rijdt de premie, bijvoorbeeld bij een kilometerverzekering. Tot slot maakt het uit waarvoor de auto wordt gebruikt: een auto die voor zakelijk gebruik wordt ingezet, kent vaak een hogere premie dan een auto die enkel voor privédoeleinden wordt gebruikt.