5 dominante betaling trends in Nederland voor 2025

Wist je dat Nederland een van de meest technologisch geavanceerde landen ter wereld is? We hebben niet alleen razendsnel, betrouwbaar internet, maar ook een tech-savvy bevolking met een groeiende nood aan digitalisering in vrijwel alle sectoren.

We kopen allemaal steeds vaker online, of gebruiken digitale betaalmethoden om onze producten en diensten aan te schaffen. Cash geld speelt nog een rol in onze maatschappij, maar het gebruik ervan neemt jaar na jaar af. De kans is enorm groot dat we de komende jaren overgaan naar een vrijwel volledig digitaal betaling landschap!

Deze trend is nu reeds duidelijk te zien, vooral aan de razendsnelle evolutie in deze sector. Nieuwe technologieën en veranderend consumentengedrag zetten de toon voor hoe we nu betalen, en hoe we dit in 2025 wellicht zullen doen.

1. Cryptocurrency en Blockchain: de toekomst van geld

Cryptocurrency, digitale valuta zoals Bitcoin, biedt talrijke voordelen op het vlak van betalingen: het is een snel, veilig, internationaal aanvaard, quasi-anoniem en gedecentraliseerd systeem.

Hoewel cryptocurrency nog lang geen mainstream betaalmiddel is, groeien de interesse en het gebruik enorm. Vooral voor nichemarkten en tech-savvy consumenten kunnen cryptocurrencies zoals Bitcoin een rol spelen, ondersteund door een groeiende infrastructuur rondom blockchain.

Volgens recente cijfers zullen in 2025 meer dan 5 miljoen Nederlanders crypto bezitten en gebruiken – een aanzienlijke stijging ten opzichte van een aantal jaren geleden, toen crypto nog erg obscuur en weinig gebruikt was.

Steeds meer sectoren omarmen crypto, gaande van kleinere webshops tot gigantische internationale bedrijven zoals Tesla en Microsoft.

Vooral technologisch-vooruitstrevende markten zien de voordelen van crypto in, denk aan gaming, DeFi en iGaming (online gokken). Bijvoorbeeld: dit zijn de beste online casinos volgens Bitcoin Magazine. Hierin kan je zien dat vrijwel elke betrouwbare goksite crypto aanbiedt voor betalingen, wat wijst op een stijgend en bijna universeel aanvaard gebruik binnen deze sector.

2. iDEAL blijft domineren

Het zal wellicht geen verrassing zijn: iDEAL blijft heer en meester in de Nederlandse e-commerce. Dankzij een lage drempel (directe koppeling aan bankrekeningen) en eenvoudig gebruik blijft het de favoriete betaalmethode voor online aankopen binnen Nederland. Het bedrijf zelf geeft aan dat ze 70% van de online retailmarkt in handen hebben, wat natuurlijk boekdelen spreekt.

Het systeem verwerkt jaarlijks miljarden transacties en blijft groeien door innovatie, bijvoorbeeld door de recente toevoeging van iDEAL-accounts.

Als je iDEAL vergelijkt met nieuwere opties zoals crypto, kan je stellen dat iDEAL een product van zijn tijd is, terwijl crypto de toekomst voorstelt. iDEAL wordt momenteel vrijwel altijd verkozen door Nederlandse consumenten, omdat het zo bekend en aanvaard is.

Maar als je de kenmerken van beide betaalmethoden naast elkaar legt, wordt snel duidelijk dat crypto veruit de superieure optie is: goedkoper, sneller en met veel minder controle van onze overheid.

3. De opkomst van “achteraf betalen”

Het zal je misschien verbazen, maar “Buy Now, Pay Later” (BNPL)-opties, zoals Klarna en AfterPay, winnen snel terrein in ons land, vooral onder jongere consumenten.

Deze methode biedt flexibiliteit en een alternatief voor creditcards, die in Nederland minder populair zijn. Met een groeiend aandeel in online betalingen, kan BNPL in 2025 een aanzienlijk deel van de markt uitmaken, vooral omdat e-commerce blijft boomen.

Nederlanders zijn traditioneel gezien geen fan van dergelijke betaalmethoden, omdat ze tot schulden kunnen leiden – maar wegens de stijgende inflatie en hogere kosten van levensonderhoud is het duidelijk dat nieuwere generaties hier geen graten in zien.

4. Contactloos betalen blijft onverminderd populair

Nederlanders zijn dol op gemak (wie niet?!), en contactloos betalen met pinpassen en smartphones past perfect in dat plaatje – zeker na de pandemie.

In 2023 en 2024 was een groot deel van alle POS-betalingen reeds contactloos en deze trend zal zich ongetwijfeld doorzetten, geholpen door de brede aanvaarding van NFC-technologie (Near-field communication) in wearables zoals smartwatches.

Hoewel digitale wallets zoals Apple Pay en Google Pay nog relatief onbekend zijn in Nederland, worden ze jaar na jaar populairder.

De kans is daarnaast groot dat we steeds meer contactloze betaalopties zullen zien die gebruikmaken van alternatieve betaalmethoden. Denk hierbij aan cryptocurrency-wallets, e-wallets zoals PayPal of zelfs BNPL-oplossingen.

5. Real-time betalingen: snelheid staat voorop

Tot slot hebben we een trend die ongetwijfeld het hele betalingslandschap zal overnemen en domineren: “real-time” betalingen, oftewel onmiddellijke betalingen. Je kan natuurlijk stellen dat betaalopties zoals crypto en iDEAL ook direct worden afgehandeld, maar je moet er wel nog voor inloggen en de transacties verwerken.

Dankzij innovaties zoals Tikkie en de verdere ontwikkeling van Instant Payments in de Europese Unie, kunnen betalingen steeds vaker binnen enkele seconden worden afgehandeld.

Nederland zal naar verwachting zelfs de op één na grootste real-time betalingsmarkt van Europa worden tegen 2027, mede dankzij de samenwerking tussen banken. Dit zal niet alleen handig zijn voor consumenten, maar ook voor bedrijven die sneller hun cashflow willen beheren.

Vergelijkbare berichten